افزایش سفر به دنیای ابدی/ سکه شدن بازار سنگ قبر فروشها
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۴۴۴۴
دریافت 7 MB
خبرگزاری مهر، گروه استانها- آناهیتا رحیمی؛ اینجا دنیا تعطیل است و همه، مقدمات سفر به آخرت را تدارک میبینند؛ بعد از یک عمر زندگی، آخر سر گذرت به اینجا خواهد افتاد و توشه راهت چیزی به جز خوبی و بدیها نخواهد بود.
این بار حکایت رفتگانی است که باید بر روی سنگ مزار آنها نوشت، کرونا نفس آنها را گرفته است بدون آنکه آخرین دیدار را با عزیزانشان تازه کنند؛ این تنها واقعیت سیاه روزهای کرونایی است که باید بود و رفتنهای بدون بدرقه را حس کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروز میهمان ناخوانده پشت صحنه دنیای آخرت شدم؛ نقطهای از دنیا که مرحله به مرحله جلو میرود و همه چیز به رفتن گره زده میشود؛ ایستگاه آخر زندگی که تفاسیر متفاوتی را از راویان میشنوی، آنهایی که هر روز به صف شدن مسافران دنیای آخرت را به چشم خود میبینند.
حکایت خانههای ابدی
میگویند خانه ابدی؛ خانهای که از خاک است و سنگ قبری که لازم است باشد، تا هیچکس آدرس این خانه ابدی را گم نکند؛ اما گویا این روزها شیوع ویروس کرونا تعداد خانههای ابدی را نیز نجومی بالا برده و سر سازندگان این خانههای ابدی حسابی شلوغ شده است تا جایی که شب و روز را به هم گره میزنند تا کار مشتری راه بیفتد.
دمخور سنگ و خاک شدهاند و تمام لحظات زندگی را در یک جمله خلاصه میکنند؛ بازگشت همه بسوی اوست. بازگشتهایی که با آمدن ویروس کرونا پای شتاب گرفته و سنگ روی سنگ بند نمیشود.
لحظهای صدای دیرل تراشکاری قطع نمیشود و مدام جای سنگ قبور در مقابل چشمانم، خالی و پر میشوند؛ سنگهایی که هر کدام متعلق به فردی است که چشم از این دنیا بسته و به خواب ابدی رفته است.
در میان این همهمه نبودن و رفتنها، سراغی از هنرمندی گرفتم که هر روز، جان دوبارهای به این سنگها میبخشد و شاید به تعبیری زینت بخش سنگهای سرد و بیروح است. هنرمندی که نام و نشان مسافران خانههای ابدی را بر روی سنگ قبور حک میکند.
همه حرف از محمد دانشفرد میزنند؛ کسی که ماهرانهتر از بقیه مینویسد.
یک اتاق محقر که اطرافش را سنگهای سرد و بی روح احاطه کردهاند و همچنان مشغول نوشتن نام و نشان مسافران خانههای ابدی است؛ دلم نیامد سکوت و دقت این هنرمند را به هم بریزم و از ورودی اتاق، خیره به نوشتن ماهرانه او ماندهام، چنان غرق نوشتن بود که متوجه آمدن من نشد.
دفتر بزرگی که تمام مشخصات اموات در آن ثبت شده است را مقابل خود گذاشته و اول از همه نوشت، آرامگاه ابدی. کمی که گذشت با سلام و خداقوت وارد اتاق محقر این هنرمند شدم قدری از آمدن من تعجب کرده بود که من کجا و اینجا کجا.
اینجا جبهه دوم است
محمد دانشفرد، ۳۰ سالی میشود که عمر خود را پای خطاطی این سنگها گذاشته است و این روزها نیز شرایط جدیدی را تجربه میکند؛ روزهایی که پا قدم ویروس کرونا سبک بوده و قربانیان زیادی را راهی خانه آخرت کرده است.
اما با زبان بی زبانی میگوید: من همیشه با خودم میگویم اینجا جبهه دوم است اگر بیمارستان جبهه اول باشد اینجا نیز جبهه دوم است؛ در این اواخر، به طور روزانه خطاطی ۴۰ سنگ قبر را انجام میدهم بالای ۱۵ نفر از امواتی که سنگ قبر آنها را مینویسم، جان خود را به خاطر ابتلاء به ویروس کرونا از دست دادهاند؛ تعداد اموات زیاد است و فوتیهای معمولی نیز هستند که همه سنگ قبر میخواهند به این خاطر، این کار تعطیل شدنی نیست.
همه عزیز خانهای هستند
بدون هیچ مکثی مینویسد و مینویسد اما با هر بار نوشتن، بغضی همراه او هست بغضی که به این فکر میکند که تمام این اموات، عزیز خانهای بودند اما دنیا محل گذر است و همه به هر طریقی از این دنیا رفتنی هستند.
چشمم، شعر روی سنگ قبر را گرفته و در دلم زمزمه میکنم رسمم گلچین فلک گر چه همه یغما بود لیک این بار گلی چید که بی همتا بود
روزی همه ما از این دنیا رفتنی هستیم و باید گفت که شتری است که دیر یا زود دم در همه میخوابد و آقا محمد نیز، خطاطی سنگ قبر دوست و آشنایان خود از عمه گرفته تا خاله و حتی پدر خود را نیز نوشته است و میگوید: من هیچ وقت شغلم را از لحاظ مادی مقایسه نمیکنم چرا که این شغل، یک هنر است شاید برخی بگویند که سنگ قبر است و برای آنها مفهومی نداشته باشد اما خطاطی، یک هنری است که جزو اولین هنرها بوده و از زمان غارنشینی نیز وجود دارد.
افراد بسیاری در تشییع جنازه حضور دارند
آقا محمد قدری هم از مردم گله میکند که متأسفانه تعداد زیادی از آنها در مراسم تشییع جنازه حضور دارند میدانید اگر یکی از آنها ناقل بیماری باشد چه میشود!
ویروس کرونا یک معضل است که وارد جامعه ما شده و از مردم انتظار داریم که رعایت کنند. ما همیشه اینجا حضور داریم و شرایط را بهتر درک میکنیم؛ در روزهای اول، فوتیهای کرونا کم بود اما الان خیلی افزایش یافته و بیشتر، مردان را قربانی میکند.
فوتیهای کرونا افزایش یافته است
آقا محمد بعد از نوشتن تک تک سنگ قبرها، آنها را کنار میگذارد تا راهی مرحله تراشکاری شوند؛ اینجا همه دست به دست هم دادهاند تا مسافران دنیای آخرت، راهی خانههای ابدی خود شوند؛ نوبتی هم باشد نوبت تراشکاری سنگ قبرهاست.
آقای فخری نیز تراشکار سنگهای قبور است که در فضای باز، این کار را انجام میدهد؛ اما قبل از رفتن به محل تراشکاری، قصه اشعار نوشته شده بر روی سنگ قبور را از آقای فخری میپرسم و دفتر قطور اشعار را نشان میدهد که خانواده اموات یا از روی این دفتر انتخاب میکنند و یا خودشان، شعر مورد علاقه خود را برای حک شدن روی سنگ قبور، تحویل ما میدهند.
صفحه به صفحه این دفتر پر از اشعاری است که وقتی بر دل مینشیند، روی سنگ قبر حک میشود تا یاد و خاطره رفتگان را زنده نگه دارد.
دیگر کاری در مغازه نداریم و باید با آقای حمدالله فخری هم قدم شویم تا به محل تراشکاری سنگها برویم؛ محلی که سنگ قبرهایی که آقا محمد خطاطی کرده است را به اینجا منتقل میکنند تا کار تراشکاری آنها نیز به اتمام برسد.
اینجا سنگ روی سنگ بند نمیشود و صحبتها یکی است و همه از افزایش فوتیهای کرونا مینالند. حتی آقای فخری هم میگوید: فوتیهای کرونا روز به روز افزایش مییابد اوایل فوتیهای خانم بیشتر بود اما در حال حاضر، فوتی مردان به دلیل رفت و آمد زیاد و یا حضور در محل کار، چشمگیر است.
آقای فخری لباس مخصوص خود را پوشیده و در حین زدن عینک و بستن دستمالی بر روی سر؛ قدری هم از شغل خود برایمان میگوید که شغل پدر مرحوم خود را ادامه داده و از سال ۱۳۶۸، در این حرفه فعالیت میکند.
غباری از رفتن و پر کشیدن
بالاخره کار خود را شروع میکند صدای دیرل که روشن میشود غباری از رفتن و پر کشیدن از این دنیا بر روی سنگ قبر میپاشد؛ غباری که تا همین دیروز، به دلیل یک مرگ طبیعی بود اما حالا ویروس کرونا جان مردم را میگیرد و حسابی کار سنگبریها را رونق داده است.
آب پاکی روی سنگ قبر ریخته میشود
کار تراشکاری که تمام میشود آب پاکی بر روی سنگ قبر ریخته میشود تا غبار از سنگ از میان برود؛ آخر میدانید تراشکار سنگهای قبر دلش با رفتن همشهریان خود نیست و با بغضی در گلو میگوید: از همشهریان عزیزم درخواستی دارم که بهداشت را رعایت کنند، ماسک بزنند و از حضور در مکانهای غیرضروری و پر تجمع خودداری کنند.
کرونا جلوی چشم ماست، سپیده که سر میزند میگوئیم خدایا باز هم فوتی کرونایی و از دیدن آنان خیلی ناراحت میشویم.
همین فرصت خوبی است که با افزایش صعودی فوتی بیماران کرونایی، سراغی از تنوع سنگها و قیمت آنها نیز بگیریم که آیا قیمت سنگها هم با افزایش مرگ و میرهای کرونایی افزایش یافته است یا نه؛ آقای فخری هم با نشان دادن سنگهای مرمریت و گرانیت میگوید: سنگهای گرانیت از سنگهای آتشفشان هستند که دوام بالایی دارند و سنگهای مرمریت هم بیشتر برای مقبرهها به کار میرود.
فروش سنگهای ایرانی بیشتر است
گویا مشتری سنگهای ایرانی در قیاس با سایر سنگها بیشتر است و قیمت سنگ قبرهایی که عامه پسند است و برای اکثر اموات کرونایی خریداری میشود چیزی حدود ۲و نیم میلیون تا سه میلیون است اما سنگ قبرهایی هم داریم که قیمت بالایی دارند و ما بین ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون است.
سنگ قبر انتخاب شد، آقا محمد خطاطی آنرا تمام کرد و در مرحله آخر نیز، آقا ی فخری کار تراشکاری آنرا به اتمام رسانید و این یعنی نام و نشان خانه ابدی آماده است. روزی که دفتر زندگی بسته میشود و خوبیها تنها چیزی است که تا ابد بر سر زبانها جاری خواهد شد.
میخواهم بگویم بالای سردر این دنیا بنویسید که دنیا محل گذر است، روزی از مشتی خاک آفریده شدهایم و به همان خاک بازمیگردیم.
کد خبر 5059675منبع: مهر
کلیدواژه: سنگ قبر ویروس کرونا مرگ و میر ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز آمار کرونا توهین به پیامبر بوشهر شهرکرد گرگان هفته وحدت نیروی انتظامی کرمانشاه ستاد ملی مقابله با کرونا پدافند غیرعامل اردبیل فوتی های کرونا خانه های ابدی ویروس کرونا روی سنگ قبر بر روی سنگ آقا محمد سنگ قبور سنگ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۴۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و همنشین شمرده میشود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزهای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستانهای دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزههای طبی.
اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاهتر و دستهبندی روشنتر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباسهای حرام و رنگهای مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.
باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.
«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانهها، سبزیها و میوهها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.
نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نامگذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.
پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.
باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.
«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسلها به رشته تحریر در آمده است.
باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.
نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماریها و ابتلایات، راههای درمان عمومی برای تمام بیماریها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویهها راه تبیین کرده است.
باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.
باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.
دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.
باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.
«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمانهای خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر 6096844 فاطمه علی آبادی